19 juli 2020 E5 en E10 benzine

E5 en E10 benzine

Alles over E10- en E5-benzine

Benzine bijgemengd met bio-ethanol

De oudste, bekendste en meest voorkomende autobrandstof is benzine. De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren wel flink veranderd. Zo wordt er al heel lang geen lood meer toegevoegd, maar wordt er tegenwoordig wel bio-ethanol bijgemengd. Daarom heten de benzines aan de pomp nu E10 en E5. We leggen je uit hoe het zit.

Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto’s kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto’s en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.

Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5

Sinds 2019 wordt brandstof in de eerste plaats aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol weerspiegelt: E10 en E5. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie. In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto’s kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto’s het geval. Bij deze auto’s kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto’s kan niet met E10 overweg en moet dus E5 tanken. BIj twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken, via onderstaande link kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10.

In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95 en vervangt het daarmee de reguliere benzine die voorheen als Euro 95 werd aangeboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98. Omdat zowel de hoeveelheid bijgemengde ethanol als het octaangetal voor bepaalde auto’s van belang zijn, worden beide eigenschappen vermeld aan de pomp. De benaming E10 en E5 zijn sinds 2019 echter leidend. Dit geldt voor de gehele Europese Unie, waardoor benzine in veel Europese landen nu op dezelfde manier wordt aangeduid.

Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

Waar tank ik E10 of E5?

Vanaf 1 oktober 2019 wordt E10 op de meeste tankstations verplicht aangeboden. Alleen tankstations die maar één soort benzine kunnen aanbieden zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine -bijvoorbeeld E5- aan te bieden. Wanneer meer soorten benzine kunnen worden aangeboden moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten. In de ANWB Onderweg app kun je van alle tankstations van alle brandstoffen in Nederland de actuele verkoopprijzen vinden. Op zoek naar tankstations met E10 of juist E5? Download de app gratis.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB steunt het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstof en naar manieren om de CO2 uitstoot door verbranding van brandstof te verminderen. Toevoegen van ethanol aan benzine is zo’n alternatief. Wel pleiten we ervoor dat ook E5 (Euro 95 en/of SuperPlus) beschikbaar blijft als E10 verplicht is, en dat de invoering niet gaat leiden tot lastenverzwaring voor automobilisten.
Brief van ANWB aan Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu (pdf)

 

Bron : https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5